ψυχολογια και ψωνια: υπερκαταναλωτισμος

ψυχολογια και ψωνια: υπερκαταναλωτισμος

ΑΡΙΕΛΛΑΑστρολόγος / Σύμβουλος ΕΥ-ΖΗΝ

 

H απόκτηση και η επάρκεια των αγαθών ανταποκρίνεται στο αρχέγονο φόβο του ανθρώπου να μην αντιμετωπίσει την πείνα, τη δίψα, την έλλειψη ασφάλειας, αλλά και να  βελτιώσει την ποιότητα της ζωής του.

 

Στην σύνχρονη κοινωνία, ο άνθρωπος καταφεύγει στην “αγοραθεραπεία” επειδή θεωρεί, ότι αυτό αποτελεί εύκολη λύση κατά της κατάθλιψης και του άγχους. Σε περιόδους μελαγχολίας και έντασης, τα ψώνια αποτελούν καταλύτη του άγχους, καθώς η απόκτηση κάποιου αντικειμένου – υπηρεσίας ( ρούχο-γεύμα-ταξίδι κτλ) προσφέρει μια άμεση ικανοποίηση, και ένα προσωρινό συναίσθημα ευχαρίστησης, το οποίο αλλάζει τη βιοχημεία του εγκεφάλου και υποσκελίζει το προηγούμενο συναίσθημα άγχους ή και θλίψης.

zodia-taro-45

 

Η κατανάλωση αποτελεί μία απατηλή χείρα βοηθείας στον ψυχικά ταλαιπωρημένο ή πληγωμένο εαυτό μας. Ένας τρόπος αυτοσυντήρησης, που όταν διατηρείται μέσα σε ένα λογικό πλαίσιο έχει τελικά θετικά αποτελέσματα. Στην ψυχολογία υποστηρίζεται, ότι το υπερκαταναλωτικό άτομο βιώνει βαθύ υπαρξιακό άγχος, αισθάνεται κενό νοήματος ζωής και προσπαθεί να καλύψει τις ψυχικές του ατέλειες με τις συνεχόμενες αγορές

 

Τα άτομα που είναι θύματα της εν λόγω ΄μανίας’, στην πραγματικότητα δεν ενδιαφέρονται καθόλου για το τι αγοράζουν, αρκεί να το αποκτήσουν. Το αποτέλεσμα είναι ολέθριο: χάνουν τον έλεγχο των οικονομικών τους, η τσέπη αδειάζει και ξεσπά ενδοοικογενειακός πόλεμος. Όχι, δεν είναι απλώς θύματα του υπερκαταναλωτισμού. Πάσχουν από μανία αγορών, μια ψυχική διαταραχή αρκετά συχνή, η οποία πλήττει κυρίως τις γυναίκες.

 

 

Είμαστε όλες παιδιά του μάρκετινγκ, που δημιουργεί κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες με στόχο το κέρδος. Όταν αυτές οι ανάγκες αγγίζουν τις δικές μας ψυχικές ανάγκες, τότε τα πράγματα σοβαρεύουν.

Πολλοί δίνουν στα ψώνια μεγαλύτερη σημασία. Πιστεύουν ότι τα υλικά αγαθά δίνουν λύση στα προβλήματά τους σε σημείο εξάρτησης. Σύμφωνα με την επιστήμη της ψυχολογίας, καλύπτουν εσώτερα συναισθηματικά κενά και ανάγκες.

Πιστεύουν ότι αγοράζοντας συνέχεια πράγματα θωρακίζουν  τον εαυτό τους απέναντι σε καταστάσεις που τους προκαλούν άγχος, ένταση ή θλίψη και αποκτούν θέση ισχύος απέναντι στους άλλους. Αν θεωρήσουν ότι οι αγορές αποτελούν αυτοθεραπεία, τότε επαναλαμβάνουν συστηματικά την ενέργεια για να νιώσουν καλύτερα… και ούτω κάθε εξής.

Όταν όμως συνειδητοποιήσουν ότι οι αγορές δεν βελτιώνουν τη διάθεση αλλά ούτε λύνουν το πρόβλημα, πέφτουν σε κατάθλιψη ή νιώθουν ενοχές.

 

‘Ατομα με ναρκισσιστικές διαταραχές, που δίνουν μεγάλη σημασία στην εικόνα τους και στο πώς τους βλέπουν οι άλλοι, άτομα που δεν παίρνουν αυτά που χρειάζονται από τις σχέσεις τους ή άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση αγοράζουν διαρκώς «δώρα» στον εαυτό τους ως ανταμοιβή, για να υπενθυμίσουν στον εαυτό τους την αξία τους.

 

 
Επίσης ψυχαναλυτικά, η υπερκαταναλωτική τάση έχει συνδεθεί και με την έλλειψη υγιούς συναισθηματικής ζωής. Όταν το άτομο νιώθει ότι απορρίπτεται από τον/την σύντροφο ξεσπά στις αγορές, προκειμένου  να διαχειριστεί. την έμμεση απόρριψη.

Εκτός από τις επιπτώσεις στην ίδια την προσωπικότητα, ο ψυχαναγκασμός για αγορές βλάπτει σοβαρά τις σχέσεις, την οικογενειακή και κοινωνική ζωή. Αρχίζουν τα παράπονα και οι συγκρούσεις για το πού πάνε τα λεφτά..

Πριν προχωρήσετε σε κάποια αγορά…σκεφτείτε:
1) Χρειάζομαι πραγματικά το συγκεκριμένο αντικείμενο;

 

2) Θα με κάνει πιο ευτυχισμένη;

 

3) Σκεφτείτε την προηγούμενη αγορά που κάνατε; Συνέβαλε θετικά στα παραπάνω;

 

4) Θυμηθείτε ότι η ποιότητα είναι πιο σημαντική από την ποσότητα.

 

5) Κάντε έναν οικονομικό προϋπολογισμό στην αρχή του μήνα, για να ξέρετε αν μπορείτε να αντεπεξέλθετε οικονομικά στην συγκεκριμένη αγορά.

 

6) Αν αισθάνεστε ότι δεν το ελένχετε πια, μιλήστε σε κάποιον ειδικό.

 


ΚΑΙ ΜΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΗ
Το ”’αγοράζοντας λίγη ευτυχία”’, είναι τίτλος ταινίας…μόνο!

 

ΑΡΙΕΛΛΑΑστρολόγος / Σύμβουλος ΕΥ-ΖΗΝ